19 tm 21 oktober van Melaka naar Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maarten en Marloes - WaarBenJij.nu 19 tm 21 oktober van Melaka naar Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maarten en Marloes - WaarBenJij.nu

19 tm 21 oktober van Melaka naar Kuala Lumpur

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marloes

21 Oktober 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

19 oktober
Vandaag staat onze eerste excursie op het programma: we gaan fietsen vlak buiten Melaka olv een lokale gids. Hij vertelt ons tijdens de rit bijvoorbeeld over palmolie palmbomen, bananenbomen, rubberbomen, kokospalmen.. We ruiken lemongrass, citroengras (de een is uit de Indiase keuken, de ander wordt gebruikt in de cosmetische wereld), zwarte peper bolletjes (als zwarte peper 2 weken in water wordt gelegd, wordt het witte peper), curryblaadjes.. We zien nog ananasplanten, aubergineplanten, cacaobomen, nog meer fruitbomen en red hot chilli peppers. Met andere woorden, hij vertelt n hoop over planten en bomen. Het is best warm, maar wel te doen op de fiets.
Terug in Melaka hebben we eigenlijk alles wel gezien, het is te heet om lang te lopen (het is zelfs te heet om kort te lopen) dus we lunchen saté met friet en besluiten na het drinken uit een (muffe) kokosnoot al gauw dat we niks meer gaan doen tot de zon zakt. Rond 6 uur lopen we richting een eettentje waar we heerlijk chinees eten, mmm! We doen in het donker nog de Melaka river cruise en zien nu nog meer van de stad. Het hoge hoofddoekjes gehalte in de boot en de verlichting waant ons in de Efteling...

20 oktober
Even uitslapen nu het kan en na het ontbijten opzoek naar een teksi die ons naar Melaka Sentral wil brengen. Gelukkig is het vandaag rustiger en dus overzichtelijker op het busstation. We mogen met een bus eerder mee, waardoor we om half 2 op de bus terminal in Kuala Lumpur aankomen. Na een taxi rit komen we bij Hotel Piccolo aan, een chic ogend hotel naast winkels van o.a. Versace, Gucci en Prada. We gaan van mini badkamer naar geen badkamer, want de douchecabine staat naast het bed hihi.
We lopen richting Chinatown, nou ja, dat proberen we... Het is zó onoverzichtelijk, er is zó veel autoverkeer en we weten zó niet waar we naartoe moeten (er klopt niks van onze plattegrond) dat we na het bereiken van attractie 1. (een overdekte markt), besluiten om weer in de richting van het hotel te lopen. We eten onderweg op straat, heel lekker en zó anders dan in Nederland, dat maakt onze dag goed. Na het eten lopen we verder naar de Petronas twin towers, waar we een fotoshoot houden (net zoals 100 anderen) en genieten van dit enorme gebouw. Dit maakt onze dag top! Onder de torens bevindt zich een enorm winkelcentrum, net zoals aan de andere kant van de weg en overigens ook daar aan de overkant van de weg...
Rond 22u, na het douchen gaat onze kamer telefoon, iets over de Travel agent..?! Het blijkt een cadeautje te zijn van Maleisië online: 2 sarongs en een handgeschreven kaartje. Wat leuk!

21 oktober
De zon schijnt vandaag wat feller, wat ons doet denken dat de rook vandaag minder is. We hebben hier lichamelijk overigens geen last van gehad. Vandaag gaan we naar Merdeka Square, een plein met hoge vlaggenmast (100m) en verschillende arabische gebouwen, mooie gebouwen. We willen nog een kijkje nemen in de moskee, maar we worden helaas niet toegelaten. Ook is er een overdekte markt, waar we enkele souvenirs inslaan. We eten Thais en gaan dan door naar de botanic gardens, waar we onder de bomen, langs het vogelpark wandelen. We zien het enorme nationale monument, dat er staat voor zowel de eerste als tweede wereldoorlog.
We hebben vandaag een fijne dag, mede omdat we de weg wat beter weten te vinden. We strijken neer bij een Duits café waar we een halve liter bier weg tanken. Ten slotte eten we na 2 dagen Aziatisch, nu een lekkere burger.
Kuala Lumpur is het bezoeken waard als je naar Maleisië gaat, let er wel op dat het echt even wennen is hier.. Druk, herrie, weinig overzicht, grote gebouwen, mega shoppingmalls, her en der een vreemd luchtje en veel auto's/scootertjes

• 21 Oktober 2015 - 20:56

Lian:

Nou, gelukkig geen last van de rook.
    En wat een hoop indrukken zullen jullie opdoen. Het leven hier is wel wat anders dan jullie vorige reis...
    Mooi om mee te maken!

• 22 Oktober 2015 - 08:28

Bart:

Cool! We lezen mee. Leuk geschreven btw :)

• 22 Oktober 2015 - 19:25

Rob:

Lijkt wel een reportage van Floortje Dessing op Reis.
    Leuke indrukken. Leuk verhaal.
    Veel (westerse) toeristen?
    Mixt de Maleisische islam met de Westerse consumptie?
    We kijken uit naar het volgende verslag.
    greetz, Rob

• 22 Oktober 2015 - 20:00

Willeke:

Zo te lezen is dit weer een geweldige vakantie. Geniet er maar van. Fijn dat we jullie belevenissen weer kunnen volgen.

• 24 Oktober 2015 - 14:02

Marloes:

Even tussendoor een reactie op papa.. Je ziet hier veel moskeeën, veel hoofddoekjes en in veel restaurants geen varkensvlees op de kaart. Op die manier zie je de islam, maar we kunnen wel gewoon bier drinken en zolang we geen heilige grond betreden ook gewoon aantrekken wat we willen. Misschien dat toeristen een te belangrijke bron van inkomsten is om te strenge regels toe te passen.
    Verder zijn er vooral veel Aziaten hier, ook als toeristen. Maar Nederlanders zie je overal (net zoals andere Europeanen). Toedeloeee en leuk dat jullie ons volgen allemaal!