t/m 19 oktober (Christchurch) - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Maarten en Marloes - WaarBenJij.nu t/m 19 oktober (Christchurch) - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Maarten en Marloes - WaarBenJij.nu

t/m 19 oktober (Christchurch)

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marloes

20 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

14 oktober
Yes yes yes, de helihike is doorgegaan! We hebben een korte vlucht naar de gletsjer gemaakt (kleine 10 min) met een mooi uitzicht over het dorp en ons wandelgebied van gister én natuurlijk een deel van het gebergte inclusief de gletsjer. We krijgen bij aankomst op de gletsjer ijzers onder onze (geleende)schoenen en volgen de gids naar uiteindelijk smalle doorgangen in het ijs. Het lopen ging gemakkelijk en we hebben mooie foto's gemaakt. Op de gletsjers regent het gemiddeld 200 dagen per jaar, en dat is dan 11 meter (in het dorp ruim 5 meter regen). Na 2,5u op de gletsjer, worden we weer opgehaald door de helikopter en zijn we super blij dat we deze excursie alsnog is doorgegaan!
Terug bij de auto, rijden we door over de SH6 richting Haast. De weg wordt hier om 6pm afgesloten, dus voor die tijd moeten we dit punt gepasseerd hebben. Dat lukt ruimschoots, alleen hebben we enkele kilometers later oponthoud. Er wordt ons verteld dat we 20 min moeten wachten en in de auto moeten blijven zitten. Het rijtje auto's achter ons wordt al gauw een flinke rij. Een half uurtje later mogen we door en denken we dat er werkzaamheden waren ivm naar beneden gekomen rotsen (er kwam ook nog een helikopter aan te pas..). Om kwart over 6 komen we bij ons hotel aan net voorbij Wanaka. Een knusse en afgelegen plek, lekker douchen, eten en ons biertje opdrinken bij de openhaard. Livin' the good life ;) We zijn overigens wel de enige hotelgasten vanavond, ook weer een nieuwe ervaring.

15 oktober
Na het continental breakfast zijn we terug naar Wanaka gereden om daar mount Iron te beklimmen. Eenmaal boven, hadden we een prachtig uitzicht op zowel Lake Wanaka als Lake Wahea. Terug beneden, bij de auto, rijden we door naar Arrowtown, een oud goudmijnstadje met zijn authentieke huisjes. Na een lunch zijn we doorgegaan naar Te Anau, ons eindpunt van vandaag. Onderweg zijn we écht weer verschillende landschappen tegengekomen; woestijn-look-a-like, enorme bergen (met en zonder sneeuw), meren, waauw! Te Anau zelf is een grotere plaats dan verwacht en het ligt aan Lake Te Anau, het grootste meer van het zuidereiland. We maken nog een rondje door het stadje en keren dan terug naar onze cabin. Morgen moeten we vroeg op voor onze boottocht door Milford Sounds (je mag het blijkbaar geen fjorden noemen).

16 oktober
We hebben er voor gekozen om zelf de weg naar de Milford Sounds te rijden en daar zijn we uiteindelijk blij mee . Met wat stops onderweg (bijzondere rotsen en uitkijkpunt) zijn we ruim op tijd voor de boottocht. Het is erg rustig op de boot en het waait behoorlijk, af en toe gewoon enorm hard!! We varen tussen de bergen met watervallen. Om een beetje een idee van de grootte te geven; 1,3 km zijn de bergen hoog en de waterval van 155 (!!) meter lijkt daar dus helemaal niets meer bij. Na 2,5u varen, rijden we dezelfde weg weer terug naar Te Anau. Omdat het pas middag is, besluiten we nog een wandel track te doen. Deze keer door het bos, waar het zó enorm stil is (op de natuur geluiden na; wind, vogels). Na 2uur zijn we terug bij de auto en met vermoeide benen komen we 'thuis' aan. Een verfrissende douche en op naar het centrum voor een echte Italiaanse pizza mmm! Het is inmiddels wel gaan regenen, maar we mogen niet klagen. Want dit is de eerste regen die op ons hoofd valt!

17 oktober
Een beetje uitslapen en opruimen en dan gaan we de state highway weer op. Ditmaal richting Queenstown. Onderweg hebben we schitterende uitzichten over Lake Wakatipu. En ook Queenstown ligt aan dit meer. Het is een gezellige en (eindelijk) levendige stad, staat bekend om zijn extreme sporten (het is de geboorteplaats van Bungy) en gondola. Na een ronde lopen door het centrum en de gardens, gaan we even bij de gondola kijken. We willen graag naar boven en besluiten de wandeltocht te doen. Een uur wandelen, dat moet nog lukken. Maar wat blijkt, het is niet zo maar een wandeltocht, t is potverdrie (ik zal niet vloeken) een steile route door het bos. Goed voor de kuitspieren zullen we maar zeggen. Eenmaal boven zijn we dat gauw vergeten, wat een mooi uitzicht over het meer en de stad! We gaan wel met de gondola naar beneden... Eten lekker in de pub en sluiten de avond af op de bank van ons chique hotel.

18 oktober
On the road again. Op naar Lake Tekapo, bekend om een mini kerkje aan het meer, Lake Tekapo, je snapt 'm. We rijden door een woestijnlandschap en zien besneeuwde bergen in de verte, een vrij groot contrast wat deze omgeving bijzonder maakt. We komen rond half 2 aan bij onze B&B. Helaas regent het flink waardoor we hier geen track kunnen lopen. We gaan even naar het meer verderop (die namen hier allemaal...zucht) en daar is het in ieder geval droog. We rijden mt at John op voor een mooi over- en uitzicht en keren dan terug naar onze Bed and Breakfast. 's avonds hebben we een super lekker diner, op de steengril, in het dorpje en kruipen we onder de wol, want het is hier maar net boven 0!

19 oktober
Onze laatste nieuw-zeeland dag! We sluiten de reis door NZ af in Christchurch. In 2011 is hier een aardbeving geweest en nog steeds ligt de stad in puin. Je ziet overal bouwkranen en half afgebroken gebouwen. Op één deel van de stad na is het een heel stille bedoeling (bij het project re:start is het wél levendig). Er valt dus eigenlijk maar weinig te beleven in het echte city centre. Buiten het centrum eten we (heel pittig!) bij een Indiër en zorgen we er voor het slapen gaan voor dat onze spullen ingepakt zijn. Vannacht om 4:15 op om onze vlucht naar Sydney te halen! We hebben overigens zojuist ook al afscheid genomen van onze Toyota, met 2400 km op de teller (alleen op het zuidereiland gebruikt).

• 20 Oktober 2014 - 13:00

Jasper:

Gezellige stad he Christchurch? ;-) haha.
    Jullie hebben weer leuke dingen meegemaakt! Ook veel herkenbare dingen, leuk!!
    Geniet er nog van!

• 20 Oktober 2014 - 15:48

Lianne:

Mooie avonturen beleefd!! Geniet er nog van!

• 20 Oktober 2014 - 19:15

Rob:

Wat overweldigend veel mooie natuur. Dat wordt een natuur- en cultuurshock als jullie weer thuis zijn.
    Leuk dat jullie zulke wandelaars zijn geworden. Hadden we niet achter jullie gezocht :-)

Geniet van jullie laatste week in het voorjaar van Australië!
    Het is hier vanaf morgen herfst.

greetz uit Tilburg!

• 20 Oktober 2014 - 22:24

Lian:

ik word toch zo nieuwsgierig naar al jullie foto's...
    Nog een heel fijne (en rustige) week in Sydney!
    p.s. de aankopen zoals schoenen e.d. hebben hun dienst dus wel bewezen...
    liefs,

• 21 Oktober 2014 - 21:14

Willeke:

Wat een geweldige en afwisselende reis. Ik hoop dat jullie hier wel weer kunnen wennen aan het gewone leven.