t/m 13 oktober (Fox glacier) - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Maarten en Marloes - WaarBenJij.nu t/m 13 oktober (Fox glacier) - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Maarten en Marloes - WaarBenJij.nu

t/m 13 oktober (Fox glacier)

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marloes

13 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

9 oktober
Vandaag weer een reisdag; van Plimmerton naar Wellington, waar we de auto inleveren en de boot (Inter Islander) pakken naar het zuidereiland. Een boottocht van ongeveer 3 uur die erg soepel is verlopen vanwege het mooie weer. De aankomst op het zuidereiland is overweldigend, wat een prachtig landschap! Hoge groene bergen, baaien, een rustige zee; een strakke spiegel en wij varen er zelf tussendoor! In Picton halen we onze nieuwe auto op, oh jee, alweer een babyblauwe. Ons verblijf, een B&B, met opnieuw heel aardige en enthousiaste gastheer/vrouw, Ian en Paula. Paula raadt ons een irish pub aan en daar gaan we dan ook lekker pizza eten.

10 oktober
Lekker ontbijtje, met Ian aan tafel, hij kletst de oren van onze kop. Van Paula krijgen we een muffin die we op de foto moeten zetten wanneer we 'm opeten en de foto naar haar opsturen (ja dat hebben meer gasten gedaan). Na een dikke knuffel verlaten we Picton en rijden we via Queen Charlotte drive naar Marahau, aan de grens van Abel Tasman National Park. Onderweg komen we prachtige landschappen tegen. In het NP hebben we een wandeling gemaakt, een voorproefje voor morgen.

11 oktober
In de ochtend naar Kaiteriteri gereden om daar aan boord te gaan van de Wilsons boot die ons langs de kust van Abel Tasman voert. Halverwege moeten we van boord om daar aan onze wandeling te beginnen, we hadden graag meer van de kust gezien maar dat zat er helaas niet in. De wandeling duurde ongeveer 4uur en ging naar een eerder gelegen baai. Onderweg wisselde het stijgen en dalen elkaar af, het zonnetje scheen en de bushbush hier is toch net wat anders (mooier ;) dan we thuis gewend zijn. Aangekomen bij de baai worden we weer met de boot opgehaald en terug naar ons beginpunt gebracht. Na een lekker warme douche, eten we een enórm broodje hamburger, jumm, en na een aflevering van Phil en Kirsty (wie kent ze niet) zijn we vermoeid onder de wol gekropen.

12 oktober
's Morgens even contact gehad met het thuisfront en daarna 'on the road again' naar Hokitika. Een rit van 320 km met verschillende landschappen (hoge bergen met sneeuw als achtergrond, groene heuvels, schapen, koeien,etc.) en soorten wegen (kaarsrecht, heuvelachtig, ontzettend bochtig).
Rond 15u komen we aan bij ons verblijf, we droppen onze spullen en gaan gelijk het stadje in. Heel rustig, maar wel een vriendelijk ogende plaats, aan zee! En ja hoor, we hebben geluk: de zon schijnt weer! Fijn uit eten geweest en tegen 20u naar de zonsondergang gekeken. En in het donker nog even naar wat gloeiwormen wezen kijken, vastleggen lukte helaas niet...

13 oktober
Vandaag hebben we een makkelijke route: volg de state highway 6. Dat doen we en na 2,5u rijden komen we aan bij ons motel in Fox Glacier. Tot onze verbazing kunnen we direct op onze kamer en gaan we daarna een 1,5u durende track lopen rondom Lake Matheson (ook wel het spiegelmeer genoemd). Bij zonnig weer kan je hier een prachtige weerspiegeling zien in het water, helaas is het water vandaag wat 'rimpelig'. Toch een mooie ronde en op tijd terug voor onze helihike naar de gletsjer zelf. Als we ons melden krijgen we te horen dat de helicoptervlucht geannuleerd is.. balen! Maar we mogen het morgenvroeg nog een keer proberen (fingers crossed!). Er was te veel lage bewolking vanmiddag. We laten ons natuurlijk niet kennen en gaan direct opzoek naar een alternatief programma voor vandaag en we besluiten een korte wandeling te doen naar de voet van de gletsjer. Hier tussen deze enorme bergen voel je je echt een mier, zo klein..

• 13 Oktober 2014 - 15:19

Lian:

Dat was leuk hè zaterdag met dat soort skypen in Hintham?!
    Jammer van die helitocht, maar misschien morgen (vandaag) meer geluk.
    Volgens mij hebben jullie ook nog nooit zó veel gewandeld tijdens een vakantie; zijn jullie nog niet afgevallen??
    Succes met de autotochten komende week...
    xx